ورود به سایت
نام کاربری:
رمزعبور :


 
پیوندها

میزان استاندارد خواب شبانه در کودکان

خواب کودک و هر چه به آن مربوط مي شود، از خواباندن او و بيداري هاي شبانه دوران نوزادي گرفته تا به رختخواب فرستادن کودکان بازيگوش در سن دبستان، يکي از مشغله هاي هميشگي ذهن پدر و مادرها و پرستاران کودک است.

اما يک کودک از تولد تا پايان نوجواني به چه ميزان خواب در شبانه روز نياز دارد؟ د
 در ۱ تا ۴ هفتگي:
نوزادان معمولا ۱۵ تا ۱۸ ساعت در روز مي‌خوابند، اما فقط در يک دوره کوتاه ۲ تا ۴ هفته‌اي. نوزادان نارس بيشتر مي‌خوابند و نوزاداني که قولنج مي‌کنند کمتر. از آنجا که نوازادان هنوز ساعت بيولوژيکي داخلي ندارند، الگوهاي خوابشان با چرخه روز و شب هماهنگ نيست. در حقيقت آن ها اصلا از الگوي خواب خاصي پيروي نمي‌کنند.
ا تا ۴ماهگي :
در سن ۶ هفتگي نوزاد شروع به هماهنگ کردن ساعت بيولوژيک بدن خود مي‌کند و شما پيدايش الگوهاي منظم خواب را در او خواهيد ديد. در اين زمان، کودک چند بار در شبانه روز و هر بار بين ۴ تا ۶ ساعت مي خوابد و  کم کم سردرگمي ‌بين روز و شب پايان مي پذيرد.
۴ تا ۱۲ ماهگي:
در حالي که ميزان خواب بهينه در اين سن ۱۵ ساعت در شبانه روز است، بيشتر نوزادان تا ۱۱ ماهگي فقط در حدود ۱۲ ساعت در روز مي‌خوابند. ايجاد يک الگوي خواب مناسب براي کودک، در اين زمان، بايد از هدف هاي اصلي پدر و مادرها باشد. هر قدر که نوزاد  بزرگ‌تر مي‌شود اجتماعي ‌تر خواهد شد و الگوي خوابش نيز به بزرگسالان شبيه تر مي‌شود.
نوزادان معمولا در طول روز ۳ بار چرت مي‌زنند که اين تعداد در ۶ ماهگي به ۲ بار در روز کاهش مييابد. در اين سن يا کمي زودتر، کودک مي‌تواند تمام طول شب را بخوابد. ايجاد الگوي زماني مناسب براي چرت زدن کودک را بايد به زماني که ساعت بيولوژيکي او کامل شده موکول کنيد .چرت صبحگاهي کودک معمولا در ساعت ۹ صبح است و يک ساعت طول مي‌کشد. چرت بعدازظهر او بين ساعت ۱۲ تا ۲ است و يک تا دو ساعت طول مي‌کشد و آخرين چرت او بين ساعت ۳ تا ۵ بعدازظهر است.
۱ تا ۳ سالگي:
در سن يک سالگي و بين ۱۸ تا ۲۱ ماهگي کودک ديگر صبح‌ها چرت نمي‌زند و فقط يک بار در طول روز مي خوابد. کودکان نو پا به ۱۴ساعت خواب در شبانه ‌روز نياز دارند، اما معمولا فقط نزديک به۱۰ساعت مي‌خوابند.
بيشتر کودکان هنوز در ۲۱ تا ۳۶ ماهگي به خواب نيمروز نياز دارند که مدت آن بين ۱ تا ۳/۵ ساعت تغيير مي کند. آن ها معمولاْ بين ساعت ۷ تا ۹ شب به تخت مي‌روند و بين ساعت ۶ تا ۸ صبح بيدار مي‌شوند.
۳ تا ۶ سالگي:
کودکان در اين سن هم، بين ساعت ۷ تا ۹ شب به تخت مي‌روند و بين ساعت ۶ تا ۸ صبح بيدار مي‌شوند. در ۳ سالگي هنوز بيشتر کودکان در نيمروز استراحت مي کنند. در حالي که در ۵ سالگي کمتر اين کار را انجام مي‌دهند و  خواب نيمروزي کوتاه تر مي‌شود. معمولا کودک بعد از ۳ سالگي نبايد هنوز دچار بي‌نظمي ‌در خواب باشد.
۷ تا ۱۲ سالگي:
در اين سن با افزايش روابط اجتماعي، مدرسه و فعاليت هاي خانوادگي، ساعت خواب شبانه کودک ديرتر مي‌شود، اما هنوز هم برخي کودکان در اين سن ساعت ۹ شب مي‌خوابند. اما بيشتر آن ها بين ساعت ۷:۳۰ تا ۱۰ شب به رختخواب مي روند. اگر چه کودکان در اين سن به ۹ تا ۱۲ ساعت خواب شبانه روز نياز دارند، ميانگين خواب آن ها فقط ۹ ساعت است.
۱۲ تا ۱۸ سالگي:
 خواب مناسب به همان اندازه دوران کودکي براي سلامتي نوجوانان هم لازم است. کارشناسان دريافته‌اند که ممکن است نوجوانان بيشتر از زمان کودکي شان بخوابند. اگر چه فشارهاي اجتماعي در اين سن مانع از خوب خوابيدن نوجوانان مي‌شود، بدن آن ها به ۶ تا ۸ ساعت خواب در شبانه روز نياز دارد.

12:37AM 1391/06/06

 

 
منوی اصلی
جوابدهی آنلاین
اخبار داخلی آزمایشگاه
 مقالات علمی
طراحی و اجرا :گروه مهندسی پارمیس