ورود به سایت
نام کاربری:
رمزعبور :


 
پیوندها

زيانهاي ورزش کردن در هواي آلوده بيش تر از منافع آن است


نتايج يک مطالعه جديد نشان مي دهد، افرادي که ساکن شهر ها هستند و در فضاي باز ورزش مي کنند سطح التهاب در بدنشان بيشتر است و به طور متوسط توان ذهني پايين تري نيز دارند

کارشناسان بهداشتي تاکيد مي کننند که فعاليت جسمي در ميزان‌ بالاي آلودگي هوا مي‌تواند باعث آسيب جدي به سلامتي فرد شود. به خصوص افرادي که به دويدن، دوچرخه سواري و اسکيت مي‌پردازند،در معرض خطرند.

نتايج اين بررسي ها نشان داد شهرنشين ها در مقايسه با افرادي که در حومه شهر زندگي و ورزش مي کنند در تست هاي ارزيابي توان ذهني اغلب بازده پايين تري دارند و همچنين از نظر جسمي نيز ميزان التهاب در بدنشان بالاتر است.

در اين رابطه شرکت کنندگان به دو گروه تقسيم شدند. يک گروه ۱۵نفري که درشهر اقامت داشتند ويک گروه ۹نفري که در يک محيط روستايي زندگي مي کردند. هر دو گروه بايد سه روز در هفته از ساعت ۱۲تا يک ظهر براي يک دوره ۱۲هفته اي راهپيمايي مي کردند و مي دويدند. سپس متخصصان تست هايي را در اين افراد انجام مي دادند. نتايج آزمايشات نشان داد سطح بالاي آلودگي هوا در شهر مانع از بهبود و تقويت توان ذهني ناشي از ورزش کردن در شرکت کنندگان مي شود.

به بيان ديگر گروهي که شهرنشين بودند از مزاياي ورزش کردن براي مغز شامل بهبود توان ذهني براي يادگيري موضوعات جديد، درک بهتر و بهداشت رواني مطلوب تري بي بهره مي ماندند. همچنين در اين گروه سطح برخي از نشانگرهاي التهابي در خون به مراقبت بيشتر از گروه دوم بود.

محققين تاکيد دارند که بدترين زمان آلودگي هنگامي است که آسمان ابري و خيابان ها مملو از ماشين است . گازهاي سمي خارج شده از اتومبيل ها ، عامل اصلي آلوده کننده هواي شهرهاست که با وجود ابر آلودگي بيشتر مي شود.

با برخورد نور خورشيد به زمين ، هواي موجود در سطح گرم شده به طرف بالا حرکت مي کند و آلاينده ها را با خود مي برد . اين پديده در روزهاي ابري اتفاق نمي افتد و اصطلاحاً پديده اينورژن رخ مي دهد.

توصيه شده است که  در زمان شلوغي ترافيک صبح و ۲ساعت پس از شلوغي بعد از ظهر و آلودگي زياد هوا ورزش نکنيد، ولي اگر نمي توانيد وقت ديگري را به اين کار اختصاص دهيد ، حتما ورزش کنيد که از کرختي و تنبلي بهتر است.

دکتر «روماين مئوس» رييس دپارتمان فيزيولوي انساني در طب ورزش در دانشگاه وريج بلژيک در اين باره خاطرنشان ساخت: التهاب در مغز مي تواند موجب بروز مشکلات و اختلالات رواني شود اما خوشبختانه به دليل اينکه بدن يک مکانيزم ترميمي و قوي دارد، اين التهاب به مرور زمان از بين مي رود و از آنجا که ورزش کردن براي انسان امري حياتي است و نمي توان از آن صرف نظر کرده و زندگي بي تحرک را برگزيد لذا در اين مقاله چند دستورالعمل ساده براي ورزش کردن در شهرها مطرح شده تا بتوان اطمينان حاصل کرد که آلودگي هوا سلامت شما را به طور جدي به خطر نمي اندازد.

محققين تاکيد دارند که آلاينده‌ها باعث التهاب و تحريک پوشش راه‌هاي هوايي مي‌شوند. مخاط و بلغم بيشتري توليد مي‌شود و عضلات کوچک احاطه‌کننده راه‌هاي هوايي با انقباض واکنش نشان مي‌دهند. کار تنفسي افزايش مي‌يابد و رساندن اکسيژن به بدن مشکلتر مي‌شود.”

ذرات ريز معلق از موتورهاي ديزلي اتوبوس‌ها و کاميون‌ها خارج مي‌شوند.مونوکسيدکربن از دود سيگار و اگزوز ماشين‌ها حاصل مي‌آيد و مي‌تواند اکسيژن را از دستگاه گردش خون فرد خارج کند.

قرارگيري افراد در حال ورزش کردن به مونوکسيدکربن مي‌تواند به سرگيجه، اغتشاش شعور، سردرد و درجه حرارت‌هاي بالاي خطرناک بدن بينجامد.

اوزون که بزرگترين جزء مه‌دود در شهرهاي بزرگ است الگوهاي تنفس را مختل مي‌کند، اندازه‌ راه‌هاي هوايي را کاهش مي‌دهد ريه‌ها را نسبت به اکسيژن مقاوم مي‌کند.

پژوهشگران براي ورزش در بيرون خانه نکات زير را توصيه مي‌کنند:

·         نزديک جاده‌ها و خيابان‌هايي که کاميون‌هاي سنگين و اتوبوس‌ها در آن در حرکتند ندويد.

·         در ابتداي صبح يا بعد از غروب ورزش کنيد.

·         در صورت امکان درون خانه ورزش کنيد.

·         اگر دچار اشکال تنفسي شديد، فورا ورزش را متوقف کنيد و به نزد دکتر برويد.

·         از باران و باد استقبال کنيد چون در اين شرايط آب و هوايي جريان باد ذرات بسيار ريز آلاينده ها را با خود مي برد و شما ديگر درهنگام تحرک آن را استنشاق نخواهيد کرد.

·         از ورزش کردن در ساعات شلوغ و پرترافيک جداً پرهيز کنيد هرچه تعداد خودروها و وسايل نقليه در خيابان ها بيشتر باشد به معني آلودگي بيشتر هوا است.

·         پارک هاي بزرگ را براي ورزش کردن انتخاب کنيد. هرچه بين شما و خيابان تعداد درختان بيشتري وجود داشته باشد، آلودگي هوا کمتراست. به ياد داشته باشيد که درخت ها هوا را پاک مي کنند.

·         در شرايط آلودگي بالاي هوا ، فضاهاي ورزشي باز نظير استاديوم هاي ورزشي رو باز و ايستگاههاي ورزشي کنار خيابان هاي اصلي شهرها نمي تواند مکان مناسبي براي ورزش کردن باشد.

·         در شرايط آلودگي زياد هوا ، با ورزش در فضاهاي بسته نظير سالن مي توان اثرات آلودگي هوا هنگام ورزش را کاهش داد.

·         حتي الامکان در زمانهايي که آلودگي در بيشترين حد است بايستي از ورزش کردن و حتي فعاليتهاي روزانه خارج از منزل خودداري کرد



گروه علمی آزمایشگاه پاتوبیولوژی جام جم

11:55AM 1391/10/18

 

 
منوی اصلی
جوابدهی آنلاین
اخبار داخلی آزمایشگاه
 مقالات علمی
طراحی و اجرا :گروه مهندسی پارمیس