ورود به سایت
نام کاربری:
رمزعبور :


 
پیوندها

راه های جلوگیری از زمین خوردن سالمندان


در میان افراد بالای ۶۵ سال افتادن و سقوط از مهمترین عوامل جراحت و مرگ است. اگر چه ممکن است این بلا تاکنون به سر شما نیامده باشد ولی احتمالا در میان دوستان و اطرافیانتان کسی را سراغ دارید که به دنبال سقوط و افتادن دچار مشکلاتی شده باشد.

طبق آمار ۳۳ درصد از افراد بالای ۶۵ سال در طول سال دچارسقوط و افتادن می شوند. زمین خوردگی معمولا باعث به وجود آمدن ناتوانی های پایدار می شود (به خصوص در زنان سالمند). در زنان سالمند به علت کم شدن تراکم استخوان در اثر استئوپوروز احتمال شکستگی لگن در اثر یک معلق خوردن زیاد است

.

علاوه بر خسارتی که از جانب زمین خوردن متوجه سالمند است، ترس از افتادن به خودی خود عاملی مضر و وارد آورنده خسارت است. حدود ۲۰ درصد از سالمندان به خاطر ترس از افتادن فعالیتهای روزمره خود را کاهش می دهند که باعث کاهش کیفیت زندگی آنها می شود.

با بالارفتن سن، بوجود آمدن تغییرات در بینایی، شیوه راه رفتن، شنوایی، و سرعت ادراک محرکها افزایش احتمال سقوط و زمین خوردن را خواهیم داشت.

●   درصورتیکه به یکی از گروه های زیر تعلق دارید احتمال زمین خوردن در شما بیشتر است:

•  سن بالای ۶۵ سال

•   مونث و لاغر

•   سابقه سکته، یائسگی زودهنگام، استئوپوروز، اختلالات مربوط به پا، پارکینسون، آلزایمر یا سابقه خانوادگی زمین خوردن

•   دارای رژیم غذایی با کلسیم ناکافی، مصرف سیگار

•   عدم انجام ورزش، مشکلات فشار خون، پشت خمیده هنگام راه رفتن

با تمام اینها زمین خوردن از عواقب بالا رفتن سن نمی باشد.

از زمین خوردگی ها می توان با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی و همچنین ایجاد تغییرات کوچکی در خانه جلوگیری کرد.

●   از دستورات زیر پیروی کنید تا زندگی بدون سقوطی داشته باشید:

•  به طور مرتب و منظم ورزش کنید. سستی و اهمال در انجام ورزش منجر به ضعف و افزایش احتمال سقوط و زمین خوردن می شود. ورزش هایی که به منظور افزایش حس تعادل انجام می شوند در این مورد سودمند هستند. در هر شرایطی  قبل از انجام ورزش با پزشکتان مشورت کنید.

•  معاینات بینایی سنجی را بطور منظم انجام دهید.ممکن است نمره چشم شما با عینکتان مطابقت نداشته باشد، یا آب مروارید یا گلوکوما( آب سیاه) داشته باشید. که هر کدام از اینها میتوانند بینایی شما را محدود کنند.

•  درباره عوارض تمام داروهایی که مصرف می کنید (حتی داروهایی که بدون نسخه تهیه کرده اید) با پزشک خود مشورت کنید. با بالا رفتن سن (در سنین بالا) مصرف بعضی از داروها(یا ترکیب بعضی از انها) سبب گیجی و خواب آ لودگی بیش از آنچه در دوران جوانی ایجاد می کردند می شود.

•  هنگام برخاستن از میز غذا یا تختخواب احتیاط کنید.

•  برای حفظ تعادل از عصا یا واکر استفاده نمایید و قدمهایتان را به آ رامی بردارید.

•  در فصل زمستان از مکانهایی که یخزده هستند عبور نکنید و در صورتیکه هواشناسی بارش برف، باران یا یخبندان را پیش بینی کرد تنها از خانه خارج نشوید و حتی المقدور در خانه بمانید.

●   چطور از زمین خوردن در منزل جلوگیری کنیم؟

•  مسیرهای عبور را از اشیاء مزاحم مثل سیمهای برق یا کابل آنتن پاکسازی  نمایید.

•  قالیچه ها را به زمین فیکس کنید یا قالیچه هایی تهیه کنید که پشتشان لیز نباشد و روی زمین سر نخورد.

هال و مسیر عبور را به خوبی روشن نگه دارید.

•  برای راه پله ها حتما نرده و دستگیره ( یا میله) تهیه نمایید.

•  برای کف حمام از لاستیکهایی که از لیز خوردن جلوگیری می کنند (یا موکتهایی که زیرشان لاستیکی است) استفاده کنید. استفاده از صندلی مخصوص زیر دوش نیز مفید است.

•  اشیاء را در ارتفاع کمر در کابینتها و قفسه های آشپزخانه قرار دهید؛ از تلاش برای رسیدن به اشیایی که در ارتفاع قرار دارند پرهیز کنید چرا که ممکن است باعث به هم خوردن تعادل و زمین خوردن شما در حین این تلاش شوند.

•  جلوی سینک ظرفشویی و دستشویی موکت لاستیکی بیاندازید تا آبهایی که  بر روی زمین ریخته شده اند باعث لیز خوردن و زمین خوردن شما نشوند.

•  با آمیختن اندکی تفکر مثبت به کارهای روزمره می توان از بروز حوادث اجتناب پذیر جلوگیری کرد.

 


4:12PM 1391/10/30

 

 
منوی اصلی
جوابدهی آنلاین
اخبار داخلی آزمایشگاه
 مقالات علمی
طراحی و اجرا :گروه مهندسی پارمیس