يکي از عوامل موفقيت بچهها در مدرسه، وجود ارتباط سودمند بين والدين و
معلم فرزندشان است که معمولا توجه زيادي به اين رابطه نميشود، اما ميتوان
با توجه به چند نکته، کيفيت ارتباط بين والدين و معلم را بهبود بخشيد.
کارشناسان آموزشي معتقدند والدين بايد با اين ذهنيت به اين مسئله بپردازند
که هدف آنان و معلمان يکسان است. اين کارشناسان10 توصيه را براي بهبود
ارتباط بين والدين و معلمان به شرح زير پيشنهاد ميکنند:
از معلم بپرسيد چه چيزي درباره يک گروه سني يا درس خاص برايشان جالب است.
با اين سؤال، به معلم اين فرصت را ميدهيد که اشتياق خودشان را درباره کاري
که ميکنند، با شما در ميان بگذارند. به اينصورت، زمينه مناسبي براي
آغاز ارتباط فراهم ميشود.
· والدين بايد بچههايشان را در اين فرايند مشارکت دهند. آنان
ميتوانند از فرزندانشان بپرسند ميخواهند چه چيزي در ديدار با معلم مطرح
شود. بعد از جلسه نيز بايد نتيجه آن به فرزند اطلاع داده شود. نهايتا اين
بچه است که مسئوليت يادگيري را برعهده دارد. بزرگترها هم وظيفه دارند تا
فرصتهاي مناسبي براي ايجاد و تقويت يادگيري پديد آورند.
· والدين بايد به دقت به دغدغههاي معلم گوش دهند تا متوجه آن شوند. معلم خوب درباره نقاط قوت و ضعف بچه صحبت ميکند و راههايي براي نيل به اهداف آموزشي پيشنهاد خواهد کرد.
· از معلم بپرسيد: چه کار ميتوانم با بچهام بکنم تا اين درس
برايش جذابتر شود؟ شايد معلم فعاليتهاي مشخصي مانند ديدار از موزه يا
کاشتن گل و گياه پيشنهاد کند تا درسهاي کلاس تقويت شود.
· اگر والدين نگران ديدار با معلم براي صحبت کردن درباره مشکلي
هستند، بهتر است با مشاور مدرسه صحبت کنند. گاهي اوقات مشاور مدرسه قبل از
معلم با والدين ديدار ميکند تا به تعيين اهداف کمک کند. گاهي نيز مشاور در
جلسه معلم با والدين حضور مييابد تا گفتوگوي بين آنان را تسهيل کند.
· به ياد داشته باشيد، اصل کار موفقيت فرزند شماست، نه مشاجره با
معلم. استفاده از مهارتهاي مذاکره، شنيدن و مواجهه بهتر از داد کشيدن،
تحقير يا بياحترامي کردن است. معلمان نيز شايسته احترامي هستند که
کارشناسان ديگر از آن برخوردارند.
· پيش از پايان جلسه، آنچه را که معلم از فرزند شما و خود شما
انتظار دارد، معين کنيد. اگر لازم است که علاوه بر اين جلسه ابتدايي، باز
هم تماس بين دو طرف باشد، والدين و معلم بايد طرح روشني براي ادامه اين
ارتباط تهيه کنند.
· والدين نبايد متعهد به انجام کاري شوند که نميتوانند. مثلا اگر
معلم پيشنهاد کند که والدين در انجام تکاليف رياضي به بچه کمک کنند اما
والدين فاقد مهارت لازم براي اين کار باشند، بايد بپرسند از چه امکانات
ديگري ميتوانند براي کمک به بچه استفاده کنند.
· جلسه بين معلم و والدين فقط يک راه ارتباط با معلمان است. در طول
سال تحصيلي بهدنبال فرصتهاي ديگر براي ايجاد اين ارتباط باشيد.
· مهمتر از همه، اين فرصت را در اختيار معلم قرار دهيد تا اطلاعات
خودشان را درباره چگونگي کمک به يادگيري دانشآموزان به شما انتقال دهند.
محققان ميگويند مطالعات انجامشده نشان ميدهد مشارکت والدين کمک قابل توجهي به موفقيت دانشآموزان ميکند.
دکتر لیلا هاشمی آزمایشگاه جام جم